لِهام

آن‌چه ما را از حرکت باز می‌دارد

لِهام

آن‌چه ما را از حرکت باز می‌دارد

لِهام در گویش بوشهری به‌معنای در گِل ماندن کشتی، لنج و قایق است. و به‌طور کلی به موقعیتی اشاره دارد که امکان حرکت سلب شده باشد.

آخرین نظرات

  • ۱۸ دی ۹۳، ۱۹:۱۴ - سجاد نوروزی
    سلام
  • ۱۳ دی ۹۳، ۱۷:۲۸ - قاسم صفایی نژاد
    سپاس

نویسندگان

۱ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است


چرا زندان پرستیژآور می‌شود؟

زندانی کسی است که جامعه او را طرد کرده است و برای تنبیه او را از خود دور می‌سازد تا در غیاب او که اسباب اخلال در زندگی مردم جامعه بود و ارزش‌های آنان را نادیده گرفته بود و خوب و بد و زشت و زیبای آنان را وقعی نمی‌نهاد، بر مدار پسندهایشان زندگی کنند. زندان جایی است که متعرضان به ناموس اجتماع یا همان قانون و هنجار را که جایی در بین جامعه ندارند، در آن‌جا نگه می‌دارند. هم به جهت تنبیه او و هم به دلیل حراست از ناموس جامعه.

زندان جایی است که ماهیت آن اقتضاء دارد فرد زندانی را از هرگونه پز و پرستیژی تهی کند. و اولین گام در تنبیه او و تنبّه افراد دیگر جامعه همین است؛ همین وجه نمادین بدنامی آدم‌ها. «فلانی زندانی است» اولین قدم در این مسیر است. و انتظار می‌رود وقتی کسی را زندانی خطاب می‌کنند، ذهنیت جامعه تبادر به متعرض بودن او به ناموس جامعه را بکند.

اما چرا اخبار زندان مهم شده است؟ و چرا آدم‌های درون زندان صاحب پرستیژ می‌شوند؟ چرا فلان بند زندان اوین پرستیژآور شده است؟ آیا معنای زندان متفاوت شده است؟ یا آن‌چه پشتوانه زندانی نامیدن کسی بود، یعنی قانون، دچار اختلال جایگاه شده است؟

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۴ ، ۲۳:۳۲
رسول جوهری