لِهام

آن‌چه ما را از حرکت باز می‌دارد

لِهام

آن‌چه ما را از حرکت باز می‌دارد

لِهام در گویش بوشهری به‌معنای در گِل ماندن کشتی، لنج و قایق است. و به‌طور کلی به موقعیتی اشاره دارد که امکان حرکت سلب شده باشد.

آخرین نظرات

  • ۱۸ دی ۹۳، ۱۹:۱۴ - سجاد نوروزی
    سلام
  • ۱۳ دی ۹۳، ۱۷:۲۸ - قاسم صفایی نژاد
    سپاس

نویسندگان

۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

آیا مترو جای دست‌فروشان نیست؟

چندی است در ایستگاه‌های مترو اعلام می‌شود که کاسبی عده‌ای باعث اخلال و نتیجتا اعتراض مردم شده است. گوینده بلافاصله خواهش‌مند می‌شود که مردم کمک کنند تا دست‌فروشان جمع‌آوری شوند. این ماجرا تقریبا هر روز و پس از توقف هر بار قطار در هر ایستگاه مترو تکرار می‌شود. یعنی هر روز به مردم یا همان مسافران اعلام می‌شود که مترو جای کاسبی نیست؛ جای خرید و فروش نیست؛ جای معامله نیست؛ و کلاً جای تجارت نیست. اگرچه در برهه‌هایی این هشدارهای تهدیدآمیز با اقدامات تحدیدی مسئولان مترو همراه بوده و کاسبی دست‌فروشان را از رونق انداخته است؛ با این حال تأثیر چندانی در کم‌رونق شدن این بازار غیررسمی و واقعی نداشته است. مدیریت مترو تلاش دارد لکه بدرنگ و بدقواره دست‌فروشی در مترو و به‌طور کلی کاسبی کردن در مترو را به‌طور کامل از سیمای شیک و شکیل مترو بزداید. اما چرا علی‌رغم درخواست‌های مکرر از مردم کسی حاضر به همکاری با مدیریت مترو در پیراستن این زائده از کالبد هماهنگ مترو نیست؟ و چرا درخواست ترک مترو توسط دست‌فروشان، درخواستی مهمل است؟

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۶ خرداد ۹۴ ، ۱۵:۲۱
رسول جوهری

استعمار زندگی فراتر از استعمار نظری

اشــــاره: اگر جوهر استعمار شناخته نشود؛ تشخیص صورت‌های متعین استعمار کمک چندانی برای رهایی یا گذر از استعمار نخواهد کرد. سااستعماری‌ها صورت متعین استعمار را در ساحت نظریات اجتماعی و علوم درست تشخیص داده‌اند، اما تلقی آن‌ها از استعمار اجازه نمی‌دهد متعرض جوهره و بنیان استعمار شوند و از همین‌رو در تشخیص صورت‌های استعمار در تعین‌های پیشرفته‌تر ناتوان هستند. برای اینکه صورت استعمار در هر زمان را به‌درستی بشناسیم باید متوجه بنیان‌های استعمار شوید. چرا در جهان، استعمار به این شکل امکان وجود و وقوع پیدا کرد؟

مطالعات پسااستعماری ناظر به آن‌دست مطالعات نظری است که وجهه‌ی همتشان نقد و به چالش کشیدن گفتمان مسلط غربی در حوزه‌ی علوم انسانی و اجتماعی است. این حوزه‌ی مطالعاتی که با کارهای اندیشمندانی چون فانون، سعید، هومی بابا، اسپیواک و... نضج گرفته است، درصدد است با تبیین ماهیت استعمار، راه رهایی از آن را هموار نماید. به این جهت پسااستعمارگرایی در زمره‌ی مطالعات انتقادی قرار می‌گیرد. مطالعات انتقادی در صورت‌های متفاوتشان به شکل‌های مختلف، رویکرد غالب مدرن را به نقد کشیده‌اند. این دسته از مطالعات شامل پساساختارگرایی، پسامدرنیسم، مطالعات فرهنگی، مطالعات زنان، مطالعات سیاهان، مطالعات فرودستان، مطالعات آفریقا و... مشحون از باور به عدم قطعیت، افول کلان‌روایت‌های اجتماعی و تاریخی، اهمیت تفاوت، اهمیت یافتن زمینه، سیالیت، کثرت‌گرایی و... هستند. در واقع آنچه در این تلاش‌های نظری دنبال می‌شود، به نقد کشیدن سفت و سخت‌هاست به هوای رها شدن از سلطه‏ی آن‌ها.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ خرداد ۹۴ ، ۰۰:۰۲
رسول جوهری